KOLUMNI: The Elephant Square – Norsuaukio

UUTINEN | julkaistu: 26.9.2011

Aurinkoinen sää otti vastaan uuden Norsuaukion Aboa Vetus & Ars Nova -museon edustalla

Matti Koivurinnan säätiön puheenjohtaja professori Matti J. Sillanpää avasi perjantaina 23.9. tilaisuuden, jossa paljastettiin taiteilija Hanna Vihriälän suunnittelema ja toteuttama Norsuaukio Aboa Vetus & Ars Nova -museon edustalla. Museota ylläpitävä Matti Koivurinnan säätiö tilasi Aurajokirannan kulttuurimaisemaan sijoittuvan ulkoveistoksen Turun kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi sekä onnitellakseen säätiön ja museon perustajaa kauppaneuvos Matti Koivurintaa tämän täyttäessä 80 vuotta. Professori Sillanpää kertoi puheessaan, että säätiö halusi veistoksen toteuttajaksi kokeneen ja taiteilijana paikkansa vakiinnuttaneen, mutta kuitenkin nuoren taiteilijan. Taiteilija Hanna Vihriälä kiitti myöhemmin puheenvuorossaan Matti Koivurinnan säätiötä rohkeudesta luottaa ja uskoa häneen, vaikka aikaisemmin häneltä on museossa nähty naruihin viritettyjä karkkeja sekä suolaa lattialla!

Hanna Vihriälän suunnittelema kookas graniittiveistos ja sitä ympäröivä aukio ”Elephant Square – Norsuaukio” ovat muuntaneet museon edustan kutsuvaksi yleisötilaksi. Ministeri Christoffer Taxell muisteli puheessaan myös hänelle itselleen läheisen paikan historiaa. Suomen vanhinta koulua, Katedralskolania käynyt Taxell käveli päivittäin paikan ohi, mutta silloin Rettigien yksityiskodiksi suunniteltu klassistinen rakennus oli koululaisilta ja muilta turkulaisilta piilossa muurien takana.

Vihriälän norsu kutsuu meitä kaikkia tutustumaan museoon, ja myös laajemmin taiteeseen, kulttuuriin ja historiaan. Historiaan siinäkin mielessä, että Carl Ludvig Engelin vuonna 1828 laatimassa Turun kaupungin asemakaavassa naapurikorttelin nimi oli Elephanten, Elefantti – siis Norsu, ministeri muistutti.

Vihriälän teos on suuri, kuudesta lohkareesta koottu graniittiveistos. Kokonaisuudessaan teos painaa noin 50 000 kg. Taiteilijan veistoksessa norsua ei oikeastaan ole, vaan eläimen siluetti näkyy lohkareissa negatiivina. Taiteilija kuvailee veistosta ikään kuin kiviseksi muotiksi tai valtavaksi fossiiliksi, joka on nostettu palasina peruskalliosta pois.

Elephant square on samanaikaisesti sekä esittävä että abstrakti teos. Taiteenalojen välimaastoon sijoittuva kuvanveisto kiinnostaa Hanna Vihriälää. Aiheen outous suomalaisessa kaupungissa on Vihriälän mukaan suhteessa kiven tuttavallisuuteen. Harmaa graniitti on näkyvä osa turkulaista maisemaa ja ympäristöä.

Museonjohtaja Markku Valkonen (EMMA – Espoon modernin taiteen museo) totesi puheessaan, että norsun muoto ilmenee painaumana ja avaa eteemme tyhjän tilan toisin kuin tavanomainen veistos, joka täyteydellään sulkee tilan. Veistoksen aineellisuus ja paino luovat vastustamattoman tunteen läsnäolosta ja tämänhetkisyydestä. Toisaalta painaumajälki merkitsee imperfektiä, viitaten johonkin joka on jo tapahtunut ja tapahtuman aiheuttaja poistunut, Valkonen analysoi.

Kun katsomme painaumaa, näemme elefantin vastakkaisen puolen. Kolmiulotteisessa veistoksessa näkisimme vain oman havaintosuuntamme puolen. Tässä teoksessa katsomme siis jotakin, mikä on todellisuudessa mahdotonta, Valkonen kiteytti.

Tilaisuuden lopuksi kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Elina Rantanen esitti kaupungin tervehdyksen ja onnitteli lämpimästi 80-vuotista kauppaneuvos Matti Koivurintaa.

Taiteilija Hanna Vihriälä juuri paljastetun graniittiveistoksensa edessä. Kuva Aboa Vetus & Ars Nova, Jari Nieminen

RSS syöte