KOLUMNI Kertomuksia kokoelmasta – Anish Kapoor: Angel (Enkeli)

UUTINEN | julkaistu: 18.2.2013
Anish Kapoor: Angel (Enkeli), 1990.
Anish Kapoor: Angel (Enkeli), 1990.

Anish Kapoorin Angel (Enkeli, 1990) täyttyy nykykuvanveiston monista kysymyksistä ja teemoista. Teos ei ole pelkästään hengästyttävän kaunis vaan myös vahvan käsitteellinen. Angel (Enkeli) on preussinsinisellä väripigmenttijauheella päällystetty liuskekivi. Veistos on paradoksaalisen kevyt ja raskas, leijuva sekä staattinen – se imee itseään kohti, mutta myös etäännyttää.

Anish Kapoorin yksityisnäyttely oli esillä Ars Novan ensimmäisessä kerroksessa kevättalvella 1996, jolloin väripigmenttipäällysteisten kivien sarja nähtiin ensimmäistä kertaa Turussa. Angel (Enkeli) hankittiin tällöin osaksi taidekokoelmaa ja veistos sijoitettiin entisen Rettigin palatsin toisen kerroksen kylpyhuoneeseen. Syvänsininen veistos on levännyt Kapoorin määrittelemällä paikalla vuodesta 1996 lähtien.

Anish Kapoor on intialaissyntyinen (s. 1954) kuvataiteilija, joka on opiskellut ja asunut 1970-luvulta lähtien Isossa-Britanniassa. Taiteilijan teoksia tulkitaan usein uskonnollisten ja etnisten kysymysten kautta. Myös värit ja niihin ladatut kulttuuriset ja väriopilliset kysymyksenasettelut ovat keskeisiä analysoitaessa Kapoorin taidetta. Angel (Enkeli) -veistoksen sininen väri on perinteisesti yhdistetty pyhyyden, henkisyyden, jumalallisuuden ja etäisyyden käsitteisiin.

Muita Matti Koivurinnan säätiön taidekokoelman pysyvästi esillä olevia teoksia on muun muassa museon kahvilassa oleva Niki de Saint Phallen veistos La Tempérance (Kohtuullisuuus, 1985) sekä museokaupasta löytyvä Markus Lüpertzin Pierrot Lunaire -pronssiveistos (1984). Ars Novan toiseen kerrokseen johtavassa portaikossa voi puolestaan nähdä Allen Jonesin maalauksen Glide (1978–1979).

RSS syöte