Okko Pöyliö: Vårdberget

Takkahuone
2.12.2016−26.2.2017
Okko Pöyliö, Vårdberget, 2016, detalj, blyertspenna på papper
Okko Pöyliö, Vårdberget, 2016, detalj, blyertspenna på papper

Den åtta meter långa teckningen avbildar ett förintat Åbo

Okko Pöyliö skapar detaljerade, konstfärdiga blyertsteckningar. Under de senaste åren har han i huvudsak arbetat med narrativa porträtt med dramatiska och ångestfulla teman. Pöyliö har försett Takkahuone-galleriet med en stor blyertsteckning, där huvudrollen istället för en människa, spelas av konstnärens hemstad Åbo. ”Staden är ju också sin egen person med sina specifika särdrag och skönhetsmärken”, konstaterar han. Impulsen till verket kommer från nyheterna om Europas flyktingkris och bombningarna av krissäten. Hos Pöyliö väcker nyheterna frågorna: Hur skulle min hemstad se ut om den vore förstörd? Vem skulle vid ett sådant tillfälle ta emot finländska flyktingar och hur skulle man själv agera i en sådan situation?

Om Pöyliö i sina tidigare verk avbildat människor, som på olika sätt varit i nödsituationer, är det i det nya verket hela staden som befinner sig i nöd. Vårdberget är en dystopisk vy över Åbo, sett från Vårdbergets observatorium. Staden har tömts på invånare och byggnaderna har rasat eller rasar. Den tröstlösa synen, där den bekanta stadsbilden har ödelagts och förvandlats till damm, påminner om nyhetsbilder från områden, där denna förstörelse just nu är verklighet. Den stora teckningen, fylld med detaljer, skall ses från ett nära håll och kräver tid. Genom att avbilda stadens fiktiva förintelse, påminner Pöyliö oss om dess nuvarande skönhet och fred.

Okko Pöyliö utmanade sig själv då han började teckna verket. Verket är åtta meter långt, men Pöyliö har arbetet hemma så, att han enbart haft en meters arbetsutrymme åt gången. Den kvarstående delen har under tecknandets gång varit ihoprullad. Först då han tog verket till Takkahuone-galleriet fick han för första gången se det som helhet.
Okko Pöyliö (f. 1989) utexaminerades ur Konstakademin vid Åbo Yrkeshögskola 2014. Han arbetade vid Aboa Vetus & Ars Novas konstnärsresidens 2015. Residensset har funnits i Kuppis sedan 2011 och där arbetar årligen 2–5 bildkonstnärer.

https://okkoart.com/

Okko Pöyliö, Vårdberget, 2016, detalj, blyertspenna på papper
Okko Pöyliö framför sin verk Vårdberget. Foto Aboa Vetus & Ars Nova/ Jari Nieminen