No News from NowHere – Balázs Kicsinyn mahdottomat arvoitukset

Ars Nova
13.6.−31.8.2014

Kesän 2014 nykytaiteen tähti on unkarilainen Balázs Kicsiny. Museon molemmat näyttelykerrokset täyttävä No News from NowHere on taiteilijan ensimmäinen laaja yksityisnäyttely Suomessa ja Pohjoismaissa.

Tervetuloa Balázs Kicsinyn arvoitusten pariin! Julkaisemme kevään kuluessa joka viikko uusia videoita, joissa avaamme tulevan näyttelyn teemoja ja esittelemme taiteilijan näyttävien teosten takana. Soittolistasta pääset valitsemaan mieleisesi videon.

Balázs Kicsiny tunnetaan ennen kaikkea voimallisista ja näyttävistä installaatioistaan, jotka ovat täynnä arvoituksellista symboliikkaa. Teosten pääosassa ovat usein luonnollisen kokoiset, kasvottomat ihmishahmot. Kicsinyn teokset ovat kuin pysähtyneitä performansseja, joilla taiteilja luo mahdottomia, monenlaisia tulkintoja tarjoavia arvoituksia. Katsoja astuu keskelle kertomusta, josta hänen pitää päätellä mitä aikaisemmin on tapahtunut ja mitä tulee tapahtumaan.

Balázs Kicsiny: Pump Room, 2005 Antal-Lusztig Collection, MODEM Centre for Modern and Contemporary Arts, Debrecen, Hungary Kuva/Photo: Tihanyi-Bakos FotostudioBalázs Kicsiny (s. 1958 Salgótarján, Unkari) on opiskellut Unkarin kuvataideakatemiassa maalaustaidetta ja seinämaalausta. Vuonna 2008 hän valmistui kuvataiteen tohtoriksi ja toimii nykyisin akatemian tohtorikoulutusohjelman lehtorina. Hän on työskennellyt aktiivisesti 1980-luvun alusta eteenpäin ja asunut vuosituhannen taitteessa pitkään Isossa-Britanniassa. Kicsiny on pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin useissa kaupungeissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Vuonna 2005 hän edusti Unkaria Venetsian biennaalissa. Kicsinyn teoksia on monissa yksityiskokoelmissa sekä merkittävissä museokokoelmissa taiteilijan kotimaassa ja muualla Euroopassa.

Aboa Vetus & Ars Novan näyttely No News from NowHere kattaa Kicsinyn keskeisen tuotannon vuosien 1998–2014 välillä. Esille tulee yli kymmenen suurikokoista installaatiota ja videoteosta sekä maalauksia.

Vaikuttava symbolinen kuvasto

Balázs Kicsiny: Sweet Home, 2005. Installaatio. Kokoelma Servais, Bryssel, Belgia. Kuva: Tihanyi-Bakos Photo Studio. Balázs Kicsinyn teoksille on leimallista monitasoisuus, voimakas symboliikka niin ikonografian kuin käytettyjen materiaalien tasolla, sekä tinkimätön, huoliteltu työn jälki. Teosten ihmishahmot edustavat usein perinteisiä ammattiryhmiä. Kicsinyn kuvaamat papit, merimiehet, kaivostyöläiset, sukeltajat ja palomiehet viittaavat kaikki klassisiin elementteihin maa, ilma, tuli ja vesi.

Kicsiny rakentaa merkityksiä erilaisilla symbolisilla välineillä, kuten ankkureilla, kypärillä, ketjuilla, kellotauluilla tai jaakobinsauvoilla. Hän nostaa esiin arkisten käyttöesineiden piilevät merkitykset ja saa tutut asiat näyttäytymään uudessa valossa.

Kicsinyn hahmot ovat hätkähdyttävän todellisia, mutta samalla kasvottomia ja anonyymejä. He eivät edusta ketään ja samalla kuitenkin kaikkia. Taiteilija ei halua kiinnittää huomiota yksilöön, vaan toimintaan.

Ajan monitasoisuus

Balázs Kicsiny: Winterreise, 2005. Installaatio. Janus Pannonius museon kokoelma, Pécs, Unkari. Kuva: Tihanyi-Bakos Photo Studio.Kicsinyn installaatioissa olennaista on hetken vangitseminen. Teosten hahmot ovat samaan aikaan sekä liikkeessä että pysähtyneitä. Tämä paradoksi konkretisoituu esimerkiksi teoksessa Winterreise (2005). Siinä kaksi papin asuun puettua kypäräpäistä hahmoa hiihtää yksillä suksilla vastakkaisiin suuntiin, mikä tekee eteenpäin liikkumisen mahdottomaksi. Hahmot vaikuttavat eksyneiltä ja heidän vaelluksensa loputtomalta. Käsissään heillä on jaakobinsauva, 1600-luvulla käytössä ollut navigointilaite. Kicsiny viittaa teoksella oman paikan löytämiseen ja sen ainaiseen etsimiseen.

Teosten tavoin tulevan näyttelyn nimi on arvoituksellinen ja monia assosiaatioita herättävä. No News from NowHere on paitsi sanaleikki myös viittaus ajan ja paikan problematiikkaan, joka on keskeinen aihe taiteilijan tuotannossa. Pienellä muutoksella kirjoitusasuun taiteilija saa sanan nowhere – ei missään – viittaamaan läsnäoloon ja täsmälliseen hetkeen ja paikkaan. Näyttelyn nimen alkuosa, No News – “ei uutisia”, puolestaan kommentoi nykymedian jatkuvaa sensaatiohakuisuutta.

Paikkasidonnainen kokonaistaideteos

Balázs Kicsiny: Temporary Resurrection, 2010. Installaatio. Kuva: Balázs Kicsiny.Taiteilija on suunnitellut Ars Novan tiloihin harkitun, yhtenäisen teoskokonaisuuden. Näyttelystä tulee kokonaistaideteos, jonka tarinaa vievät eteenpäin jokaiseen näyttelysaliin ripustetut, roomalaisin numeroin merkityt valaisimet. Museorakennuksena toimiva Rettigin palatsi ja sen näyttelysalit ovat olleet Kicsinylle hyvin inspiroivia. Tämä on näyttelyn valmistelussa keskeistä, sillä teosten esityspaikoilla on Kicsinylle poikkeuksellisen suuri merkitys. Hän on usein valinnut teoksilleen hyvin erityislaatuisia, merkityksillä ladattuja paikkoja. Vuonna 2002 Kicsiny esimerkiksi toteutti teoksen Work in Progress Winchesterin katedraaliin Iso-Britanniassa.

Balázs Kicsiny vieraili Aboa Vetus & Ars Novassa joulukuussa 2013. Museossa kuvattu haastattelu avaa tulevan näyttelyn teemoja sekä esittelee taiteilijan arvoitusten takana. Julkaisemme erilaisiin teemoihin jattuja esittelyvideoita verkkosivuillamme kevään kuluessa.

Lisätietoja taiteiljasta:
www.balazskicsiny.com

Balázs Kicsiny: Sweet Home, 2005. Installaatio. Kokoelma Servais, Bryssel, Belgia. Kuva: Tihanyi-Bakos Photo Studio.
Balázs Kicsiny: Anthem, 2013. Installaatio kolmessa osassa. Kuva: Balázs Kicsiny.
Balázs Kicsiny: Temporary Resurrection, 2010. Installaatio. Kuva: Balázs Kicsiny.
Balázs Kicsiny: Winterreise, 2005. Installaatio. Janus Pannonius museon kokoelma, Pécs, Unkari. Kuva: Tihanyi-Bakos Photo Studio.
Balázs Kicsiny: Pump Room, 2005 Antal-Lusztig Collection, MODEM Centre for Modern and Contemporary Arts, Debrecen, Hungary Kuva/Photo: Tihanyi-Bakos Fotostudio
Näkymä Balázs Kicsinyn teoksesta Tilapäinen ylösnousemus. Kuva Selina Kiiskinen, Aboa Vetus & Ars Nova, 2014.
Balázs Kicsinyn teos Tilapäinen ylösnousemus ulottuu myös ulos näyttelytilasta. Kuva Silja Lehtonen, Aboa Vetus & Ars Nova.
Balázs Kicsiny: Yksityiskohta teoksesta Aikaa tappamassa, 2012, installaatio/ tilateos. Kuva: Balázs Kicsiny