Matkakuumetta

Ars Nova
27.4.−30.9.2018

Kokoelmanäyttely Matkakuumetta tarkastelee Aboa Vetus & Ars Nova -museon taidekokoelmaa matkateemalla. Näyttely lähestyy matkanteon teemoja liikkeen, ajan kulumisen, sisäisten matkojen ja kaukokaipuun kautta. Pariisi ja Firenze nousevat näyttelyssä esiin inspiroivina matkakohteina ja taidekeskuksina.

Museon taidekokoelmassa on 650 teosta suomalaisen ja länsimäisen taiteen lähihistoriasta. Kokoelman varhaisimmat teokset ajoittuvat 1800-luvun lopulle, mutta sen pääpaino on 1950-luvun jälkipuolella. Matkakuumetta -näyttely esittelee teoksia yli 30 taiteilijalta, joiden joukossa ovat muun muassa Petri Ala-Maunus, Karel Appel, Saara Ekström, Simo Hannula, David Hockney, Kaisu Koivisto, Ahti Lavonen, Kauko Lehtinen, Leena Luostarinen, Pablo Picasso, Kain Tapper, Ellen Thesleff ja Andy Warhol.

Aikamatkaa näyttelyssä edustavat Otto Mäkilän (1904−1955) ja Vladimir Veličkovićin (s. 1935) utopistiset teokset, joissa taiteilijat pohtivat omasta ajastaan käsin tulevaisuutta. He tutkivat ihmisen ja koneen suhdetta, olemassaolon kysymyksiä, ja heidän teoksissaan kaikuu sodan ja väkivallan tyhjentävä mielettömyys.

Valerio Adamin (s. 1935) maalaukset tarkastelevat muistia ja ohikiitävien hetkien tallentumista mielen lokeroihin. Adamin maalaus Scenario – Viaggio in treno (1973) kuvaa matkustajan kokemusta, hetkeä jossa ikkunasta näkyvät maisemat ja junainteriööri sulautuvat yhteen. 

Matkata voi myös mielen sisällä, unien ja fantasioiden maailmassa. Näyttelyssä esillä oleva Saara Ekströmin (s. 1965) teos Marmori (2009), liikkuu tässä salaperäisessä maastossa, jossa maailma on avoin, ajan ja paikan ulottumattomissa.
Näyttelyssä kokoelman varhaisimmat maalaukset rinnastuvat uusimpaan taiteeseen. Hjalmar Munsterhjelmin (1840−1905) historialliset pilviharjoitelmat ja Petri Ala-Maunuksen (s. 1970) epätodelliset vuoristomaisemat jatkavat molemmat omalla tavallaan romanttisen maisemamaalauksen perinnettä.

Henkinen ulottuvuus, loputon kaukokaipuu ja uteliaisuus maailmaa kohtaan ovat vahvasti läsnä Leena Luostarisen (1949 −2013) maalauksessa Musta tiikeri, vuodelta 1981. Luostarinen löysi ilmaisuvoimaisten maalaustensa aiheet usein välimerenmaihin ja Aasiaan suuntautuneilta matkoiltaan.

Näyttely tarkastelee myös suomalaisten taiteilijoiden opintomatkoja Euroopan taidekeskuksiin, ja niiden merkitystä uusien taidesuuntausten omaksumisessa.  Pariisissa nähdyt näyttelyt ja siellä kohdatut taiteilijat tekivät vaikutuksen mm. Juho Rissaseen (1873−1950) ja Kauko Lehtiseen (1925−2012). Italiassa puolestaan varhaisrenessanssin suurta taidetta, arkkitehtuuria ja kulttuurihistoriaa ovat tutkineet aikanaan niin Ellen Thesleff (1869 −1954) kuin Sakari Marilakin (s.1945).
 

Valerio Adami: Scenario – viaggio in treno, 1937, akryyli kankaalle, 198 x 147 cm.
Valerio Adami: Scenario – Viaggio in treno, 1973, akryyli kankaalle, 198 x 147 cm.

Petri Ala-Maunus: No Man’s Land, 2013, öljy kankaalle, 220 x 510
David Hockney: Iltapäiväuinti (Afternoon Swimming), 1979, värilitografia, 80 x 100,5
Leena Luostarinen: Musta tiikeri, 1981, öljy levylle, 43,5 x 60cm
Juho Rissanen: Näkymä St. Paul de Vencestä, 1921, öljy kankaalle, 43,5 x 73 cm
Ellen Thesleff: Arno-joki, 1907-09, puupiirros silkkipaperille, 11 x 9,5 cm